Тема. Адміністративне право.
Мета: сприяти засвоєнню знань учнями про адміністративно-правові відносини, формувати уявлення про адміністративне правопорушення, адміністративне стягнення та органи, що розглядають справи про адміністративні правопорушення; розвивати вміння застосовувати правові знання і вибору варіанта правомірної поведінки в різних життєвих ситуаціях: виховувати повагу до адміністративного законодавства.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
1. Організаційна частина уроку
II. Мотивація навчальної
діяльності учнів
діяльності учнів
Орієнтовний план вивчення новою матеріалу
І. Поняття адміністративного права (індивідуальна робота, робота в парах).
2. Адміністративно-правові відносини («Мозковий штурм»).
3. Поняття і види адміністративного правопорушення (робота з підручником).
4. Адміністративні стягнення і інші види адміністративного примусу (метод «Навчаючи — вчусь»).
5. Органи, що розглядають справи про адміністративні правопорушення (розповідь вчителя).
6. Найпоширеніші випадки адміністративних правопорушень неповнолітніх («Мозковий штурм»).
III. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття адміністративного права
Учні протягом 3 хв. вивчають визначення поняття «адміністративне право», потім проговорюють його своєму сусідові по парті.
Адміністративне право — це сукупність обов'язкових правил поведінки, які встановлюються й охороняються державою з метою регулювання суспільних відносин у сфері державною управління.
2. Адміністративно-правові відносини
Учитель. Адміністративне право охоплює найрізноманітніші відносини переважно управлінського характеру, що виникають між державою в особі її глави чи органів виконавчої влади та юридичними особами, які не належать до іноземних держав між різними державними органами, а також між державою та фізичні лій особами.
Наведіть приклади адміністративно-правових відносин.
Учні відповідають за методом «Мозковий штурм».
3. Поняття і види адміністративного правопорушення
Адміністративне правопорушення — протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, ні встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Учні опрацьовують підручник на С. 383 і називають види правопорушень.
4. Адміністративні стягнення і іншівиди адміністративного примусу
Адміністративне стягнення — це міра відповідальності, що застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення.
Види адміністративних стягнень:
1) попередження;
2) штраф;
3) сплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення;
4) конфіскація предмета;
5) позбавлення спеціального права (права керувати транспортнимизасобами, права полювання);
6) виправні роботи;
7) адміністративний арешт
Інші види адміністративного примусу:
І) адміністративне затримання особи;
2) особистий огляд;
3) огляд рече й;
4) вилучення документів.
Для опрацювання цього питання використовуємо метод «Навчаючи — вчусь». Виготовляємо картки з інформацією щодо цього питання для кожного учня класу. Учень, вивчивши свою інформацію, рухається по класу і вчить решту учнів. По закінченні учні розповідають те, чого вони навчилися.
5, Органи, що розглядають справи про адміністративні правопорушення
6. Найпоширеніші випадки адміністративних правопорушень неповнолітніх
Учитель. Загалом, закон передбачає декілька десятків державних ор ганів, що розглядають справи про адміністративні правопорушення. Ці органи називають ще органами адміністративної юрисдикції.
Учням пропонується за допомогою методу «Мозковий штурм» назвати відомі їм випадки адміністративних правопорушень неповнолітніх. Учитель у разі необхідності доповнює запропонований перелік.
Найбільш поширені випадки адміністративних правопорушень неповнолітніх:
1) порушення правил дорожнього руху;
2) дрібне хуліганство;
3) незаконні виробництво, придбання, зберігання, перевезення наркотичних засобів або психотропних речовин без мсти збуту у невеликих розмірах;
4) злісна непокора законній вимозі працівника міліції;
5) неправдивий виклик спеціальних служб;
6) порушення правил охорони і використання пам'яток історіїта культури:
7) безквитковий проїзд;
8) пошкодження таксофонів;
9) недодержання правил щодо забезпечення чистоти і порядку в містах:
10)порушення тиші в громадських місцях;
11)порушення призовниками правил військового обліку;
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв'язування правових задач
1. Громадянин Бабич щосуботи брав у свого знайомого потужнумузичну апаратуру і до пізньої ночі мешканці усіх сусідніх будинків нервувалися через протиправні дії цього меломана. Бабича неодноразово попереджати, на нього було накладено штраф, який він сумлінно сплатив і продовжував свої музичні вправи. Було прийнято рішення про конфіскацію апаратури, бо саме вона є знаряддям вчинення адміністративного правопорушення, але, дізнавшись про це, Бабич довго сміявся. Чому?Відповідь. Конфісковано може бути лише предмет, який є приватною (особистою) власністю порушника, а музична апаратура належить не Бабичу, а іншій людині.
2. Громадянин Російської Федерації, перебуваючи у родичів у Дніпропетровську, вчинив грубе порушення правопорядку. За це адміністративне правопорушення було прийняте рішення про видворення цієї особи з України. Чи не занадто сувору санкцію вжито і, взагалі, чи відповідає це українському законодавству?
Відповідь. Це покарання відповідає Кодексу України про адміністративні правопорушення, якщо дійсно мало місце грубе порушення правопорядку громадянином іноземної держави.
3. Двоє юнаків — Олександр (19 років) і Ігор (17 років) — вчинили серйозне адміністративне правопорушення, за що законом у виняткових випадках застосовується такий вид покарання, як адміністративний арешт на строк до 15 діб, і таке рішення приймає лише суд або суддя. Ви суддя і розглядаєте цю справу. Ваше рішення?
Відповідь. Щодо Олександра,який є повнолітнім, можна застосувати адміністративний арешт, а щодо Ігоря, якому 17 років, закон не дозволяє. Щодо Ігоря можна вжити такі заходи впливу:
Відповідь. Щодо Олександра,який є повнолітнім, можна застосувати адміністративний арешт, а щодо Ігоря, якому 17 років, закон не дозволяє. Щодо Ігоря можна вжити такі заходи впливу:
1) зобов'язання публічно вибачитись перед потерпілим (якщо такий є);
2) застереження;
3) передати під нагляд батьків чи особам, які їх замінюють, що й передбачено ст. 13 Кодексупро адміністративні правопорушення.
4. Біля двору громадянина Зайцева на тривалий час було складено цеглу, шлакоблок, інші будівельні матеріали. Після неодноразових попереджень на цю людину рішенням адмінкомісії при міськвиконкомі було накладено штраф. Зайцев уважає це покарання незаконним, бо будматеріали йому потрібні для будівництва гаража, але в даний час для найму спеціалістів він немає коштів. Ваш коментар?Відповідь. Штраф накладено без порушень закону. Будматеріали можна (і треба) складати у своєму дворі, бо їх складання на вулиці псує архітектурний вигляд і створює небезпеку для оточуючих. Поняття адміністративного проступку й адміністративної відповідальності за йоговчинення дається у ст. 9 Кодексупро адміністративні правопорушення.
5. Пенсіонерка Лаврова переходила вулицю і була затримана працівниками міліції, які пояснили:«Ви порушили правила переходу вулиць, бо пішохідний перехід знаходиться зовсім недалеко, за 200 метрів від цього місця». На це Лаврова відповіла: «Це для вас 200 метрів — зовсім недалеко, а для 75-річної людини робити такий «гак» важко і, взагалі, хіба я щось порушила?». А ви як вважаєте?
Відповідь. Лаврова вчинила адміністративне правопорушення, за яке, як правило, можуть зробити усне попередження або накласти штраф. Моральний аспект щодо її похилого віку треба врахувати, але пояснити, що своєю поведінкою вона ставить під загрозу не тільки своє здоров'я, але й життя інших людей. Тому краще і безпечніше все ж таки робити «гак».
V. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника