Тема.Право на працю та відпочинок

Тема.Право на працю та відпочинок
Метаознайомити учнів з гарантіями права на працю та відпочинокви­значити призначення соціально-економічних прав громадянсфор­мувати основні поняття темироз­вивати навички критичного мисленнявміння аналізуватиар­гументовано висловлювати власну точку зору з проблемивміння пра­цювати з Конституцією України та іншими правовими актамивихову­вати толерантністьрозуміння цін­ності людини та необхідності до­тримання її праввиховувати повагу до працірозуміння важливості пра­ці для всебічного розвитку людини.
Тип урокуурок засвоєння нових знань.
Обладнання: Конституція України, уривки із Загальної декларації прав людини, Конвенції про права дити­ни, Правова енциклопедія школяра, матеріали преси, графік «Зростання заробітної плати в Україні», графік «Кількість українців, які працюють за кордоном».
Основні поняттяробочий часчас відпочинкузаробітна платаміні­мальна заробітна платастрайквід­пусткабезробітні.
ХІД УРОКУ
I.    Організаційна частина уроку
II.   Актуалізація опорних знань
Робота в парах
Які права Попелюшки були пору­шені в казці «Попелюшка»?
1) На шанування її гідності;
2)        на свободу й особисту недотор­канність;
3)        на    невтручання    в   особисте життя;
4)        на свободу думки і слова;
5)        на   володіння   й   користування своєю власністю;
6)        на батьківське піклування й ут­римання;
7)        на свободу пересування;
8)        на вільний добровільний вступ у шлюб;
9)         на відпочинок;
10)на вільний вибір праці й отри­мання зарплати.
    До яких груп відносяться дані права?
Бесіда
Для чого нам потрібно вчити права громадянина(Вчитищоб знатиЗнатищоб жити гідно.)
III.    Мотивація навчальної
діяльності учнів
— У різних країнах світу соціологи дослідили страхи, які переслідують громадян цих країн. В усіх країнах як чи не найбільший страх виділя­ють страх втратити роботуНімці поставили його на перше місцефранцузи і поляки на другеа ук­раїнці на третєТож чому люди так бояться втратити роботудля чого людям потрібно працювати?
Метод «Мозковий штурм»
Прочитайте епіграф уроку і скажіть, які ще прислів'я про працю ви знаєте.
Висновок. Саме матеріальні умови визначають якість життя сучасної людини. Без цих умов неможливо забезпечити гідність людської осо­бистості.
План
1.  Гарантія права на працю.
2.          Право на страйк.
3.          Право на відпочинок.
IV.    Вивчення нового матеріалу1.   Гарантія права на працю
Робота з Конституцією України Коментування ст. 43.
Словникова робота
Заробітна платамінімальна за­робітна платабезробітні.
Міні-лабораторне дослідження (ро­бота в парах)
Чи відповідає ст. 43 нашої Консти­туції міжнародним правовим актам(Порівняти документиЗагальна де­кларація прав людиниМіжнародний пакт про економічні праваКонсти­туція України.)
Бесіда з питань
1)        Чи всі громадяни вашої держави можуть реалізувати своє право на працю?
2)        Як і де можна працевлаштуватися у вашому селищі?
3)        Що вам  відомо про ситуацію) з працевлаштуванням в цілому по району?
4)        Які підприємства забезпечують найбільше робочих місць?  \
5)        Як ви плануєте у майбутньому реалізувати свої правазакріп­лені у ст.  43  Конституції Ук­раїни?
6)        Чи є у вашому селі людиякі виїхали на роботу за кордон?
7)        Яка мінімальна заробітна плата встановлена державою?
Задача на закріплення
Олексію 13 роківвін посварився з батьками і вирішив заробляти на життя самВін найнявся вантажни­ком і став переносити ящики вагою 20 кгБатьки подали позов до суду на роботодавцяЧи мали батьки за­конні підстави для цього?
До міжнародного дня прав людини ООН оголосила конкурс робіт на те­му «Права людини і бідність»Чи можна пов'язати з цією темою нашу тему «Право на працю?»
2.   Право на страйк
Ми можемо зробити висновокщо низка економічних прав наших громадян тією чи іншою мірою пору­шуютьсяЯк же їх можна захистити?
Робота зі ст. 44 Конституції України Право на страйк.
Словникова робота
Записати визначення поняття «страйк».
Робота з підручником
У яких випадках закон забороняє проведення страйку?
Задача на закріплення
Під час страйку на центральній пло­щі одного з міст шахтарі розбили наметове містечкоВони вимагали сплатити піврічну заборгованість із заробітної платипідвищити розмір виплат сім'ям загиблих і травмова­них шахтарівприпинити закриття шахт у регіоніПротягом тижня кожного ранкуколи державні служ­бовці йшли на роботумешканці на­метів кричалигуркотіли каскамиСтихійне містечко ускладнювало рух транспортутериторія містечка перетворилася на смітникВ органи місцевого самоврядування почали надходити скарги мешканців міста на незручностіОргани місцевого са­моврядування були вимушені втру­титисяПроаналізуйте ситуацію,
3.   Право на відпочинок
Відомий мислитель сказав, що рі­вень розвитку і людини, і суспільс­тва визначається кількістю часу, який вони виділяють для дозвіл­ля — вільного від роботи часу, часу відпочинку.
Метод «Мозковий штурм»
На вашу думкуяк обсяг вільного часу людей впливає на функціонування та розвиток людини і суспільства?
І Робота зі ст. 45 Конституції України
 Право на відпочинок.
 Словникова робота
Записати визначенняробочий часІ час відпочинкувідпустка.
Задача на закріплення
У приватній фірмі звернули увагу на те, що після обідньої перерви більшість працівників певний час продовжують відпочинок: чоловіки переглядають свіжу пресу, жінки роблять манікюр, обговорюють нову ; сукню однієї з колег; придбану під і час обідньої перерви, і навіть по черзі бігають її приміряти. «Хіба це робота?»  подумав директор і найняв на службу колишнього боксераобов'язком якого став контроль за працівникамиНовий колега ходив по офісу іякщо бачивщо хтось займається неробочими справамиодразу давав запотиличникаі всі працювали як слідЩо можна сказати з цього приводу?
 (Порушення  трудової дисципліни  зі сторони працівниківне дотримання
 встановленого робочого часу і часу
відпочинку\;   зі  сторони   охоронника порушення ст.  28 Конституціїяка говоритьщо ніхто не може бути підданий такому поводженню чи покараннющо принижує його гід­ність.)
V. Закріплення новогоматеріалу
Здійснюється по ходу вивчення но­вого матеріалу.
За наявності часу можливі дваваріанти закріплення.
·       1. Гра «Снігова куля».
·       2. Робота за завданням.
Уявітьщо увесь ваш клас Потрапив на острівде є водаїжатеплоє де заховатися від негодиАле вам треба організувати своє життяскласти правила співжиттяНазвіть 10 ос­новних правякі ви визначили б як головні на своєму острові.
Яке значення мали б право на пра­цю та відпочинок?
VI.    Підбиття підсумків.
Підсумовуючи все вищесказанеми повинні запам'ятатищо знати свої права  це вже наполовину мати їхТому наполегливо вивчайте свої правазахищайте їх і в майбутньому будете горді тимщо живете у де­мократичній правовій державі.
VII.   Домашнє завдання
1.  Опрацювати   відповідний   ма­теріал   підручника,   ст.   4345 Конституції України.
2.         Завдання для груп.
1-а групаМіні-дослідження на вибір.
1)        Чи порушуються права людини у нашому селі (селищі)? (Анкетування)
2)        Визначити процент порушення права  на  працю і   відпочинок(питання анкети роздаються уч­ням).
2-а групаПровести опитування батьків про можливість працевла­штування в рідному селі.
Додатки
Міжнародне законодавство про працю
1.  Загальна декларація прав людини.
2.         Міжнародний пакт про еконо­мічні,   соціальні   та   культурні права.
3.         Конвенція про сприяння зайня­тості і захист від безробіття.
4.         Приблизно 100 конвенцій Між­народної організації праці.
Конвенція  52 «Про щорічні оплачувані відпустки».
5.         Конвенція  95 «Про охорону заробітної плати».
Законодавство України про працю.
1.  Конституція України.
2.         Кодекс законів про працю Ук­раїни.
3.         Закон  України  «Про  охорону праці».
4.         Закон України «Про колективні договори та угоди».
5.         Закон України «Про відпустки».
6.         Закон   України   «Про   оплату праці».
7.         Закон України «Про зайнятість населення».
Українські прислів'я про працю
1.  Без праці нема життя і собаці.
2.         Все робиться трудовими ручка­ми і пучками.     
3.         Добре роби  добре й буде.      
4.         Мала бджілкаале й та працює. 
5.         По роботі честьпо заслузі слава
6.         Пороби до потуто й поїси в охоту.

7.         Яка крокватака й латаяка роботатака й плата.
8.         Терпіння і труд все перетруть.    
9.         Хто не робитьтой не їсть.
10.Хто працюєтой працю шанує.  
11.Добре діло утіхаколи ділу не поміха.      
12.Зробив справу  гуляй на славу.
13.У лінивого і піч не печеі стріха тече.        
14.Сиділа три дні  та  й  висиділа злидні.
15. Ледачого і в церкві б'ють.
16. Корінь праці гіркийале овоч солодкий. 
Афоризми про працю     
 1. Якщо ти розумінніто будь працьовитий,   як   бджола   (Сенека І Луцій Линей).
2.Вранці,    коли    пробуджуєшся, спитай себе: «Що я маю зробити?» — а ввечері, перш ніж заснути: «Що я зробив?» (Піфагор).
3.         Нема нічого, щоб не було перебо­рене працею (Джордино Кручо).
4.         Потрібно любити те, що робиш, і толі праця, навіть найчорніша,возвеличується     до     творчості(Максим Горький).


5.              Праця позбавляє нас трьох ве­ликих зол: нудьги, гріха, нуж­денності (Вольтер).                                        ;